autorzy i program

Autorami programu Historii i Społeczeństwa. Dziedzictwo epok są uczestnicy kursu zorganizowanego w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń w r. szk. 2013/14 - nauczyciele historii szkół ponadgimnazjalnych w Warszawie.

Z programu:

IV. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Niniejszy program jest przeznaczony dla ucznia, który wybrał realizację innych przedmiotów w zakresie rozszerzonym niż historia. Celem tych zajęć jest więc „pokazanie uczniowi zainteresowanemu naukami matematycznymi i przyrodoznawstwem, że wiedza humanistyczna może stanowić klucz do rozumienia świata współczesnego i pomaga w autoidentyfikacji w świecie” (Nowa Podstawa Programowa. Nauki humanistyczne, t. VI: Przedmiot Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok [IV etap edukacyjny] Komentarz) Nie można zapominać, że jest to przedmiot uzupełniający, stąd konieczność stworzenia odpowiedniego PSO uwzględniającego specyfikę przedmiotu. W programie zawarto opis wymagań szczegółowych, które dają możliwość zbudowania dostosowanego do przedmiotu Historia i społeczeństwo…. systemu oceniania. Trzeba tu też zaznaczyć, że realizujemy nauczanie wątkowe na bazie wiedzy wyniesionej przez ucznia z II (Historia i społeczeństwo), III i (I klasy) IV etapu edukacyjnego.
Dobór wątków podyktowany jest dążeniem autorów do zajmowania się problemami współczesnego świata w kontekście historycznym. W związku z tym ich kolejność to:
1. Rządzący i rządzeni
2. Gospodarka
3. Europa i świat 
4. Ojczysty Panteon i ojczyste spory
W ramach poszczególnych wątków autorzy zbudowali treści w oparciu o chronologię od starożytności po czasy współczesne. Do głównych zagadnień dodano historiografię, zestaw żródeł oraz opis proponowanych metod ich realizacji i ilość przewidywanych jednostek lekcyjnych. Nauczyciele realizujący ten program doprecyzują czas realizacji w zależności od zainteresowań uczniów i możliwości klasy. W zasadzie jednak przewidziane jest, aby każdy z wątków był realizowany w ciągu 30 jednostek lekcyjnych.
Autorzy programu zakładają, że uczniowie będą korzystać z różnorodnych tekstów kultury, w tym m.in. z filmów i innych źródeł audiowizualnych dostępnych szeroko również dzięki Internetowi. Stąd głownym celem realizacji tego programu jest wykształcenie umiejętności potrzebnych przy ich analizie i interpretacji. Autorzy dążą do tego, aby uczeń potrafił nie tylko czytać źródła ze zrozumieniem, ale również wnioskować na ich podstawie. Cel ten może być zrealizowany jedynie przy stosowaniu aktywizujących form nauczania, dlatego przy każdym zagadnieniu pojawia się propozycja takiej metody obok przykładów źródeł i opracowań.

Brak komentarzy: